۲۱۷ تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان‌شمالی معدوم شد 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۲۲ تن فرآوره دامی غیربهداشتی در ۹ ماهه امسال از مراکز تحت نظارت و کشتارگاه‌های دام و طیور استان کشف و ۲۱۷ تن از آن معدوم شد. 

حمید رمضانی گفت: امسال ۵۶۶ تخلف بهداشتی در بازرسی‌های این اداره کل از مراکز تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی کشف و ۹۹ فقره پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع و ۲ واحد متخلف پلمب شد.

وی افزود: بیش از ۴۰ هزار و ۸۵۰ نوبت بازدید از مراکز تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان در این مدت انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این مدت ۳۵ تن فرآورده‌های غیربهداشتی در کشتارگاه‌های دام و بیش از ۱۶۸ تن فرآورده در کشتارگاه طیور ضبط شد.

وی درباره نظارت‌ها بر کشتار دام در کشتارگاه‌های خراسان شمالی گفت: در سالجاری ۶۷ هزار و ۷۹۲ راس دام سبک و پنج هزار و ۵۷۸ راس دام سنگین در کشتارگاه‌های استان با نظارت دامپزشکی کشتار شد که با کشتار این تعداد دام، ۲ هزار و ۶۴۲ تن گوشت قرمز استحصال شد.

رمضانی تصریح کرد: همچنین در این مدت با کشتار ۱۳ میلیون و ۴۱۹ هزار قطعه مرغ ۲۴ هزار ۵۸۹ تن گوشت مرغ استحصال شد.

مبارزه با بیماری‌های دامی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص مبارزه با بیماری‌های اختصاصی دامی و بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان، گفت: هفت میلیون و ۴۹۴ هزار راس انواع دام در ۹ ماهه امسال زیر پوشش قرار گرفت که این رقم هفت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد.

وی افزود: مبارزه با بیماری‌های مشترک با واکسیناسیون یک میلیون و ۶۰۲ هزار راس دام سبک، سنگین و تک سمی علیه ۲ بیماری مهم شاربن (سیاه زخم) و بروسلوز (تب مالت) انجام شد همچنین حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ قلاده سگ علیه هاری واکسینه شدند.

رمضانی اظهار کرد: مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های اختصاصی دام هم با مایه کوبی پنج میلیون و ۸۹۲ هزار راس دام علیه بیماری‌های آبله، تب برفکی، انتروتوکسمی، آگالاکسی، قانقاریا، تیلریوز، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال در زمینه مبارزه با انگل‌های خارجی دام، سمپاشی و حمام دادن بیش از ۹۱ هزار راس دام و بیش از ۱۳۶ هزار مترمربع اماکن دامی انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.